Met de aanschaf van een elektrische auto is een laadpaal bij huis een slimme investering. Met een eigen laadpaal laad je de auto thuis weer op en hoef je niet te wachten tot je weer verder kunt. Zo kun je bijvoorbeeld de auto nachts laten opladen zodat je de volgende ochtend weer met een volle accu naar je werk kunt. Daarnaast is thuisladen een stuk goedkoper dan bij een openbare (snel)lader. Je hebt ook meer invloed op de kosten doordat je zelf je energieleverancier kunt bepalen. Met een dynamisch energiecontract kun je bijvoorbeeld je auto op het goedkoopste moment opladen. Wanneer je zonnepanelen hebt is het nog interessanter. Met de opgewekt energie laadt je de auto dan bijna gratis op.
Steeds meer soorten laadpalen
Door het toenemende aantal elektrische auto’s, komen er ook steeds meer soorten laadpalen op de markt. Zo heb je laadpalen van Wallbox, Easee, Alfen en de Zappi van Myenergy. Deze laadpalen hebben allemaal weer hun eigen slimme functies en mogelijkheden. Door al die verschillende laadpalen kan het zijn dat je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer kunt zien.
Een van de meest innovatieve en veelbelovende opties op de markt is de Zappi laadpaal. Deze geavanceerde laadpaal biedt niet alleen een snelle en veilige laadervaring, maar ook slimme functies die je laadproces kunnen optimaliseren en bijdragen aan een duurzamere toekomst. Zeker i.c.m. zonnepanelen is deze laadpaal een slimme keuze. In dit artikel zullen we laten zien waarom de Zappi laadpaal een must-have is voor eigenaren van elektrische auto’s.
ECO en ECO+
De Zappi laadpaal kan net als alle andere laadpalen je auto op volle snelheid opladen, maar heeft daarnaast een paar extra oplaadstanden: ECO en ECO+. Deze standen zijn vooral interessant wanneer je zonnepanelen hebt.
In de ECO stand zal de laadpaal voortdurend zijn laadsnelheid aanpassen aan de hand van je eigen opgewekte energie en het gebruik in huis. Op die manier probeert de laadpaal zo min mogelijk stroom uit het elektriciteitsnet te gebruiken. Hierdoor zal de laadpaal zoveel mogelijk het overschot uit de zonnepanelen gebruiken. Mocht er minder dan 1,4 kW overschot zijn dan zal de Zappi het benodigde vermogen aanvullen met stroom uit het net. Deze ECO stand is een duurzame stand en geeft toch zekerheid dat de auto opgeladen wordt.
De ECO+ stand is de meest duurzame en milieuvriendelijkste stand. De Zappi laadpaal zal dan de auto alleen opladen bij meer dan 1,4 kW overschot. Deze overschot drempel kan aangepast worden op de Zappi. De laagst mogelijke overschot drempel is echter 1,4 kW. Dit omdat de EV-oplaadstandaard geen lagere waarde accepteert.
Het grote verschil met de gewone ECO stand is dat ECO+ het opladen pauzeert zodra er te weinig overschot is. Dit kan voorkomen wanneer er niet voldoende zoninstraling is op de zonnepanelen.
Tenslotte heeft de Zappi nog een FAST-stand. De auto wordt dan op maximaal vermogen opgeladen ongeacht de hoeveelheid zelf opgewekte energie.
1 of 3 fasen opladen
De Zappi is leverbaar in een 1 of 3 fasen versie. Met 1 fase kun je maximaal met 7,2 kW laden op een 20A aansluiting. Met 3 fasen kun je sneller laden en kun je tot 11 kW laden. Met 3x een 32A aansluiting kun je zelfs naar maximaal 22 kW gaan, al ondersteunen nog maar weinig auto’s 22 kW wisselstroom.
Bekijk thuis je meterkast en check of je 1 of 3 fasen hebt. Je kunt ook bij je netbeheer vragen welke type aansluiting je hebt. Mocht je maar 1 fase hebben in de meterkast dan kun je overwegen om een 3 fasen aansluiting aan te vragen bij je netbeheerder. Hier zitten wel kosten aan verbonden, maar om toekomstbestendig te blijven is het sowieso wel raadzaam om naar 3 fasen te gaan. We gebruiken namelijk steeds meer elektriciteit met koken, warmtepompen enz. doordat we van het gas af moeten.
Loadbalancing
Loadbalancing is een handig en tegelijk noodzakelijk veiligheidsmechanisme die met de laadpaal meekomt. Veiligheid is een belangrijk aspect bij het opladen van een elektrische auto. Laadpalen trekken namelijk veel vermogen door de meterkast. Vooral in een snelle oplaadmodus. Wanneer andere grootverbruikers in huis ook aan zouden gaan zou dit problemen kunnen opleveren. De stoppen zouden kunnen doorslaan en het is zelfs brandgevaarlijk.
Gelukkig zorgt loadbalancing ervoor dat het maximale vermogen in de meterkast niet overschreden zal worden. De loadbalancing kan het vermogen meten dankzij zogeheten CT-klemmen die je in de meterkast aanbrengt.
Op die manier kun je met een gerust hart een wasje draaien of kopen op de inductie kookplaat, terwijl de auto aan het laden is.
Myenergi App
De Zappi laadpaal kun je slim bedienen met de gratis Myenergi app. De app houd niet alleen bij hoeveel kWh er is toegevoegd aan de auto, maar ook hoeveel daarvan eigen opgewekte energie is. Op oudere versie van de Zappi laadpaal was er een aparte hub nodig die met de laadpaal communiceerde en dit vervolgens via Wi-Fi over internet naar de app stuurde. De nieuwste versie van de Zappi (V2.1) heeft ingebouwde Wi-Fi. Een aparte hub om de app te kunnen gebruiken is daarom niet meer nodig.
Naast de laadgeschiedenis heeft de app een handige planner waarmee je de tijden dat de auto moet laden kunt programmeren. Zo kun je instellen dat de auto nachts moet laden op daltarief zodat je de volgende dag weer met een volle accu kunt vertrekken.
De meest slimme functie van deze app is de smart boost-functie. Hiermee kun je instellen dat de auto op een bepaald tijdstip met een minimale hoeveelheid kWh geladen moet zijn. De laadpaal zal dan eerst proberen de auto zo economisch mogelijk te laden aan de hand van zelf opgewekte energie. Mocht er niet genoeg eigen energie zijn opgewekt om de auto binnen de ingestelde tijd voldoende op te laden, dan schakelt hij de boost-functie automatisch in. Zo voorkom je dat je vertrekt met een te lege accu.
Conclusie
De Zappi laadpaal is een slimme duurzame laadpaal voor je elektrische auto. Met zijn slimme technologie, nadruk op duurzaamheid, uitgebreide veiligheidsfuncties en gebruiksvriendelijke interface is het een uitstekende keuze. Vooral wanneer je zonnepanelen hebt, heeft de Zappi laadpaal interessante laadfuncties zoals ECO+. Door te kiezen voor de Zappi laadpaal draag je niet alleen bij aan een groenere wereld maar geniet je ook van het gebruiksgemak van deze laadoplossing. Maak vandaag nog de overstap naar de toekomst van laden met de Zappi laadpaal!
Bestel hier de Zappi Laadpaal
De Zappi laadpaal kun je bestellen met een 1 of een 3 fase aansluiting, afhankelijk van het aantal fasen in je meterkast. Qua kleuren is de laadpaal in het zwart en in het wit leverbaar. Ook kan de laadpaal met of zonder vaste kabel besteld worden. Voor het gebruiksgemak is een vaste kabel aan te raden.
Myenergi Zappi 2H22 Type 2 | 22kW | 32A | 3-Fase | Wit | vaste laadkabel
Dit is de nieuwste Zappi (V2.1) met ingebouwde Wi-Fi module.
Load balancing, interest echter niemand meld precies hoe het werkt, 3 C clamps of een communicatie module…
Stel dat je zonnepanelen hebt op 1 of 2 fases, fase 3 heeft dan minder te leveren, gaat de zappi dan verschillende belastingen per fase in balans brengen, laat er op fase drie nu net even een flinke verbruiker zitten, er zit bijv slechts 5 A onbenut, de zappie gaat dan 3x 5A laden of gaat deze 2x16A en 1x 5a laden, dus balanceren pet fase of balanceren op de ruimte van 1 fase???
Voor zover ik weet werkt het met 3 CT-klemmen die op de verschillende fasen worden aangesloten. Hoe het precies werkt met load balancing weet ik niet, maar in de praktijk heb ik wel gemerkt dat wanneer er op 1 fase een grote verbruiker begint, gaat het totale laadvermogen drastisch omlaag. Dan zie je bijvoorbeeld het laden van 11 kW naar 3 kW gaan. Ik denk dat je eerste aanname daarom juist is.