Goed nieuws voor eigenaren van elektrische auto’s: de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (MRB) is verlengd tot 2025. Dit betekent dat je als eigenaar van een elektrische auto tot en met 2025 geen wegenbelasting hoeft te betalen. Deze maatregel is een stimulans van de overheid om het gebruik van elektrische auto’s te bevorderen. De overheid hoopt op deze manier meer mensen in een elektrische auto te krijgen en zo CO2 uitstoot te verlagen. Maar wat gebeurt er na 2025? Hieronder leggen we uit hoe de MRB voor elektrische auto’s geleidelijk zal worden ingevoerd vanaf 2026.
Geleidelijke invoering MRB vanaf 2026
Vanaf 2026 zullen eigenaren van elektrische auto’s stapsgewijs motorrijtuigenbelasting gaan betalen. Het eerdere plan van de overheid was om vanaf 2025 75% korting te geven op de motorrijtuigenbelasting, en vanaf 2026 EV-eigenaren de volle mep te laten betalen. Dit oorspronkelijke plan remde de verkoop van elektrische auto’s erg af. De meeste elektrische auto’s zijn namelijk aanzienlijk zwaarder dan brandstofauto’s waardoor ze onevenredig veel wegenbelasting zouden moeten betalen. Gelukkig zijn deze plannen veranderd waardoor de aanschaf van een elektrische auto aantrekkelijker wordt.
De overheid heeft namelijk besloten om de invoering van de MRB voor elektrische auto’s geleidelijk te laten verlopen. Dit betekent dat je niet direct het volle pond betaalt, maar dat de belasting in stappen omhoog gaat.
Overzicht tariefkorting
Hieronder vind je een overzicht van de tariefkorting op de MRB voor elektrische auto’s van 2026 tot en met 2031:
Dit schema laat zien dat de korting op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s geleidelijk afneemt. Pas vanaf 2031 zullen elektrische autogebruikers het volledige MRB-tarief betalen.
Wat betekent dit voor EV eigenaren?
Voor eigenaren van elektrische auto’s betekent deze geleidelijke invoering van de MRB dat zij langzaamaan moeten gaan wennen aan het idee van wegenbelasting betalen. Het goede nieuws is dat de overgangsperiode hen de tijd geeft om hierop voorbereid te zijn. Het langzaam opvoeren van de MRB is ook een teken dat de overheid de overstap naar elektrisch rijden blijft ondersteunen, zij het in mindere mate dan voorheen. Omdat het aantal elektrische auto’s steeds meer toeneemt is dit ook een logische stap.
Belang van planning
Het is belangrijk voor huidige en toekomstige eigenaren van elektrische auto’s om rekening te houden met het financiële plaatje. Hoewel de MRB-kosten de komende jaren relatief laag zullen zijn, is het verstandig om deze toekomstige kostenpost nu al in overweging te nemen bij het maken van een budget voor autokosten.
Meerdere factoren
Het verlengen van de vrijstelling van wegenbelasting voor elektrische auto’s is natuurlijk een mooie opsteker, maar er zijn meer factoren waar je rekening mee moet houden bij de aanschaf van een EV.
Heb je bijvoorbeeld geen eigen oprit dan kun je vaak geen laadpaal plaatsen. Gemeenten staan het vaak ook niet toe om een laadkabel over de stoep te laten lopen. Je bent dan aangewezen op de openbare laadpalen die hoge tarieven vragen per kWh.
Heb je daarentegen wel een eigen oprit, dan is een eigen laadpaal een no-brainer. In combinatie met een dynamisch energiecontract kun je de elektrische auto dan heel voordelig opladen tijdens de goedkoopste uren.
Conclusie
De verlenging van de MRB-vrijstelling tot 2025 is een positieve ontwikkeling voor het elektrisch rijden in Nederland. De geleidelijke invoering van de motorrijtuigenbelasting vanaf 2026 biedt eigenaren van elektrische auto’s de tijd om zich aan te passen aan de veranderende situatie. Het is een evenwichtige maatregel die elektrisch rijden blijft stimuleren, maar tegelijkertijd ook de noodzaak aangeeft om bij te dragen aan de kosten van wegonderhoud en -verbetering. Als eigenaar van een elektrische auto is het belangrijk om deze veranderingen in de gaten te houden en je financiële planning hierop aan te passen.
Update september 2024
Helaas is de situatie inmiddels weer veranderd door het huidige grillige overheidsbeleid. De inhoud van de miljoenennota is bekend geworden en vanaf 2025 wordt het kwarttarief ingevoerd. Dat betekend dat EV-rijders vanaf dan nog 75% korting op hun motorrijtuigenbelasting krijgen. Vanaf 2026 gaat deze korting nog verder naar beneden en mogen EV-rijders nog maar 25% van het voertuiggewicht aftrekken voor de mrb.
In 2030 vervalt de korting helemaal en zullen EV-rijders het volle pond aan motorrijtuigenbelasting moeten gaan betalen.
Deze ontwikkelen zijn natuurlijk erg ongunstig voor degene die een elektrische auto rijdt of wil aanschaffen. Uiteraard is het logisch dat EV-rijders uiteindelijk ook wegenbelasting zullen moeten gaan betalen, maar doordat de overheid voortdurend de spelregels veranderd geeft dat niet veel vertrouwen voor de toekomst. Mensen durven op deze manier niet snel meer een dergelijke investering te doen. Dat is ook geen goed nieuws voor het milieu en de klimaatdoelstellingen.